ANMARK vil så gerne være et foregangsland. Det er vi nu blevet. Måske ikke når det gælder grøn omstilling, men en anden titel er ubestridelig: Danmark er det globale risikosamfunds leder, i front for de restriktive og tilbageholdne, model for verdens allermest risikoaverse. Beslutningen om at kassere AstraZeneca-vaccinen cementerer denne status. Vi skrotter en effektiv vaccine mod den globale pandemi, der har hærget kloden i 14 måneder, slået tre millioner ihjel og maltrakteret vores økonomier, fordi der er en risiko for bivirkninger. Det er godt nok ekstremt sjældne bivirkninger, ud af 25 millioner vaccinerede europæere har man undersøgt 86 sygdomstilfælde og 18 dødsfald. Sundhedsstyrelsen siger selv, at én ud af 40.000 vaccinerede oplever alvorlige bivirkninger. Danmark er det eneste land i verden, der nu kasserer vaccinen.
ER beslutningen iscenesat som rent sundhedfaglig, truffet af eksperter med henvisning til talrige undersøgelser, kan man konstatere, at den handler om alt muligt andet. Danmark er ved at åbne samfundet, vi står ikke med ryggen mod muren, vaccinationsprogrammet ruller. Var vi i samme situation som Brasilien eller Storbritannien for nogle måneder siden, havde vi taget risikoen for bivirkninger med. Det er da også den officielle danske kalkule, men argumentet er ikke overbevisende: Andre europæiske lande tager bestik af risikoen og målretter vaccinen til ældre borgere. Uanset hvordan man vender og drejer det, har vi i Danmark en helt ekstrem tilbageholdenhed.
Det er gratis at oprette en konto