Kortfilmen hedder Der er en yndig mand, Instruktøren af filmen er Martin Strange-Hansen og Manuskriptet er skrevet af Martin Strange-Hansen og Flemming Christian Klem. Kortfilmen blev udgivet d. 2. oktober 2002 og filmen er så blevet tildelt et Oscar for bedste kortfilm i 2003. Jeg synes at filmen har sådan et hovedtema som skærer ret meget igennem, og det er det her med ”modtagelsen af indvandre”. Som jeg føler der bliver lagt meget fokus på igennem hele filmen. Hvis man fx ser på Ida så er hun meget imødekommende over for de her indvandre, hun er kærlig, venlig og sød over for dem. Hvor det er noget helt andet med alle de andre i filmen. Hvis man fx kigger på Niels, der bliver ikke som sådan sagt at han er imod indvandre men han laver racistiske jokes. Der er også lidt ved (23.18), hvor at Ida har fundet ud af at Lars er El Hassan. Hvordan han så er ved at gå, kommer Niels bagfra og slår har fordi han 1. tror at El Hassan har stjålet Ida, men 2. nok også fordi han er lidt imod indvandre, Niels for også sagt ”hvad er det for noget at stjæle vores kvinder hva”, hvor El Hassan så slår han med havfruen. Dette er essentielt, da der senere i film ved (26.20), hvor Pelle ringer ind til Lars på syghuset og fortæller at Niels har sagt ”at han er blevet slået ned af 8 indvandre, de kom bare ind og gennem tævede ham med havfruen”. Nogle andre lidt mindre temaer i kortfilmen, kunne fx være sådan noget som racisme, indvandre, arbejdsløshed og kærlighed.
Det er gratis at oprette en konto