Frankrig får 70% af sin kraft fra en kulstoffri kilde. Sverige 40%. Schweiz også 40%. Og Amerika 30%.
Den energikilde er forresten ikke sol eller vind. Det er heller ikke kul, olie eller naturgas. Det er Atomenergi.
Hvordan virker det?
Atomenergi stammer fra opdeling af uranatomer - en proces kaldet fission. Dette genererer varme til at producere damp, som bruges af en turbinegenerator til at generere elektricitet.
KOGENDEVANDREAKTOR
TRYKVANDSREAKTOR
Fordele.
Atomenergi er ikke kun renere end alle andre former for energi. Det er også billigere at skabe og rigeligt.
Fordi atomkraftværker ikke forbrænder brændstof, producerer de ikke drivhusgasemissioner. Nuklear har også den højeste kapacitetsfaktor. Dette betyder grundlæggende, at atomkraftværker producerer maksimal kraft mere end 93% af tiden i løbet af året. Det er cirka 1,5 til 2 gange mere som naturgas- og kulenheder og 2,5 til 3,5 gange mere pålidelige end vind- og solcelleanlæg.
Det er gratis at oprette en konto