Analyse og fortolkning af ”Der er et yndigt land” - [NAVN A] 8.y
Det skal lige siges at jeg ikke sådan rigtig har taget de der ”spørgsmål”, eller hvad man kalder dem, i sådan rækkefølge, men jeg har blandet det lidt sammen, som jeg lige syntes at det gav bedst mening. Digtet er skrevet af Adam Oehlenschläger i 1819. Det er et digt, der handler om Danmark. Der er fokus på de store bøgeskove med bøgetræer, der ligger tæt på strande. Der er bakker og dale, og Danmark beskrives som Freja-land, som er en Kærlighedsgudinde. I andet vers handler digtet om at vi har kæmpet godt, men at krigene nu er blevet begravet bag højens bautasten. I tredje vers beskrives Danmarks smukke natur endnu engang. Det beskrives at søen er blå og bølgende, løvet er grønt og raskt, mens de skønne danskere bor på danske øer. Til sidst er der blot tale om en hyldest til vores fædreland, danskerne, den danske natur og bøgen, som faktisk også er vores nationalsymbol. Digtet er et Lyrisk digt, da det beskriver rigtig meget om følelser og om hvor dejligt landet er. Det er et digt, der består af fire strofer med otte vers i hver. Dog med undtagelse af sidste strofe, hvor de sidste fire vers bliver gentaget, hvorfor der er 12 vers i alt- det vil sige at digtet faktisk består af 36 vers i alt.
Det er gratis at oprette en konto