Er der overhovedet nogen forskel på om du køber de billige 10 billige skrabeæg til en flad 20’er, eller 6 økologiske frilandsæg til 24,50 kr. De smager alligevel af det samme, eller gør de?
Økologisk Landsforening har netop udgivet en ny reklamefilm om dyrevelfærd og økologi med titlen: ”Vælg økologi fordi du støtter øget dyrevelfærd”. Deres fokus er primært at vise, hvor meget bedre det er at købe økologisk, i stedet for konventionelt. De sætter flere eksempler op overfor hinanden. F.eks. har vi på den ene side økologiske høns, som kommer ud i det fri og skraber i jorden. På den anden side er der skrabehøns, som lever indendørs i stalde, og om natten er de 9 høns pr. kvm. Der bliver ikke på noget tidspunkt nævnt noget positivt om de konventionelle dyr. Billederne der vises i videoen, er blev taget på nogle helt forskellige måder. Den største forskel ses på billederne af hønsene. Ved de økologiske høns, er der et flot nærbillede af en høne, som står i solen lige ved en skovkant. På det andet billede er der en masse høns, som nærmest går ovenpå hinanden. Der er intet naturligt lys, kun gule lamper som lyser svagt. Billederne skaber et klart billede af, hvad der er god dyrevelfærd og hvad der ikke er i orden. Læseren kan derfor nemt få sympati med de økologiske dyr og resultatet kan derfor også være en naturlig afsky for den konventionelle måde at drive forretning på. Men som læser skal man jo stille sig et vigtigt spørgsmål. Er der en så stor forskel som billederne viser i reklamefilmen, eller er det hele egentligt bare løgn eller en fordrejet virkelighed?
Det er gratis at oprette en konto