Dansk deltagelse i krigene i Irak og Afghanistan

Dansk deltagelse i krigene i Irak og Afghanistan er en samfundsfag-opgave til 9. klasse, afleveret til karakteren 12. Fylder 4 sider (1.284 ord, ca. 6 min. læsning) og blev 27. juni 2026.

Opgaven redegør for Danmarks deltagelse i krigene i Irak og Afghanistan. Den undersøger årsagerne til invasionerne, herunder 9/11 og påstande om masseødelæggelsesvåben. Desuden beskrives de danske troppers rolle, krigens omkostninger og de politiske konsekvenser for Danmarks forhold til USA.

Redaktørens vurdering
10 Fortrinlig
Solid redegørelse for Danmarks deltagelse i Irak- og Afghanistankrigene, årsager og konsekvenser. Opgaven er velstruktureret og besvarer problemstillingen fyldestgørende.
Struktur
10
Faglig dybde
10
Kilder
7
Fuldstændighed
10
  • 9/11
  • afghanistankrigen
  • al-qaeda
  • anders fogh rasmussen
  • dansk udenrigspolitik
  • fn
  • genevekonventionen
  • george w bush
  • irakkrigen
  • terrorisme

Problemstilling: Hvordan deltog de danske tropper i krigen i Irak og Afghanistan? Og hvad var årsagen til at man gik i krig i de 2 lande?

Emnebegrundelse: Jeg har valgt dette emne, fordi jeg syntes terror er noget som har ændret verden, og som har ændret synes på muslimer primært. Derfor har jeg valgt terror.

Staten: En stat består af en befolkning, der bor i et geografisk afgrænset territorium, og som ledes af en central magt. Staten har bestemte procedurer, love og regler for, hvordan befolkningen og dens område administreres. Staten har eneret på at opretholde ro og orden i landet. For at beskytte befolkningen og territoriet mod angreb udefra har de fleste stater et militær. Der er utallige eksempler på, at stater har brugt militæret til at angribe andre stater. I tidens løb har stater forsøgt at aftale regler, der skulle forhindre, at konflikter med andre stater udviklede sig til krige.

Få adgang til denne og 97.000+ andre opgaver i PDF

Det er gratis at oprette en konto

Lignende opgaver