Gretha er en 17-årig svensk pige, der har ramt hele verden med sine taler. Hun har formået at give sig selv noget af et omdømme. Hun er gået så langt, at der er memes overalt på internettet. Hun er klimaaktivist, og har rettet hele hendes liv mod at redde klimaet. Hun begyndte med at lave en klimastrejke. Hun blev hjemme fra skole og satte sig ud foran den svenske rigsstat med et skilt. Det fik rigtig meget opmærksomhed på medierne, og hun begyndte derefter at indtage nyhederne og gå viralt med hendes taler. Hun blev senere inviteret til nogle klimatopmøder, hvor hun i den grad har fået udtalt hendes meninger. En af hendes mest kendte sætninger er ”How dare you”. Men er det okay, at en pige så ung, kan få lov at stå til klima topmøder, og skabe sig med sætninger som denne ”you stoll my childhood how dare you”. Det syntes jeg ikke, jeg syntes, det er ekstremt useriøst og upassende. Kan det virkelig passe, at en 17-årig lille pige fra Sverige med sygdommen Aspergers syndrom skal have lov at forstyrre toppolitikere med gråd, råb og hævede stemme NEJ!! Kan det være hendes sygdom, der har påvirket hende, eller er hun måske blevet manipuleret til at tænke så meget på klimaet? Er det okay, at hun udfører talerne på den måde, som hun gør, eller burde politikerne lade helt værd med at invitere hende? Ja, spørgsmålene er mange. Lad mig fortælle jer om min personlig oplevelse, jeg har haft med Gretha Thunberg. Jeg så i BT-nyhederne en overskrift, der hed klimastrejke. Det var en overskrift og et ord, som jeg aldrig havde hørt før. Det handlede jo selvfølgedig om Gretha Thunberg, i starten troede jeg, at det måske var en joke, eller bare pjæk fra skole. Det var så ikke nogen af tilfældene, hun var åbenbart seriøs, og begyndte at blive meget populær på de sociale medier. Så begyndte hun at komme med til store begivenheder, og det var der, jeg fik et problem med hende. Derfra begyndte hun at have en meget skarp tone, hun begyndte at råbe og skabe sig foran politikere og resten af verden. Derfra har jeg ikke syntes særlig godt om hende. Jeg bryder mig ikke om hende, fordi hun har nogle mærkelige måder at udtrykke sig på. Hun bliver meget belastende at høre på i hendes taler og får det til at virke som en børnehave. Men burde en ”børnehave” kunne blande sig i så vigtige ting, og skal børn have lov til at deltage politisk, når de er under 18? Grethas budskaber er selvfølgelig vigtige, men lad nu bare de politikere om at klare sagen. Hvis den eneste måde hun kan deltage i et møde, er ved at opføre sig som vi har set indtil videre, så syntes jeg bestemt ikke, at hun skulle have lov til at deltage i møderne længere. Jeg tror ikke på, at det er hendes sygdom, der får hende til at se tingene sort hvidt. Jeg tror, der er nogle voksne inde over, som skriver hendes taler og manipulerer hende. For at undgå unge mennesker bliver udnyttet til den slags burde man så forbyde unge under 18 at stille op til politiske arrangementer? Det kunne være en løsning, men man har selvfølgelig ytringsfrihed. Derfor har man ret til at dele sine meninger hvor man vil uanset alder. Ytringsfrihed er en lov i langt de fleste lande i vesten, derfor kan man ikke bare forbyde hende at holde taler. Jeg syntes dog man burde overveje nøje om man vil have Gretha ind til flere topmøder før hun ændrer hendes attitude og måden hun vælger at holde sine taler på.
Det er gratis at oprette en konto