Hvorfor har man et behov for at være på de sociale medier? Hvad er fordelene og ulemperne ved det? I Christian Yde Frostholms novelle, Followers, bliver der fortalt om sociale mediers påvirkning på de unge, der sætter en masse tanker i gang. Social interaktion online, etablering og vedligeholdelse af venskaber er nogle er de mange gode ting ved at være på de sociale medier som for eksempel, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter og mange flere. Hvad så med de mindre gode ting ved at være på de sociale medier, som vores forældre altid snakker om? Påvirkning på vaner, sproget og relationer - man glemmer, hvordan man skal være overfor andre. ’’Du har kigget på den mobil i flere timer nu’’… Sociale medier fylder mere og mere i unges hverdag, hvorfor? For at vedligeholde venskaber? For at få en ønsket profil, hvor ingen måske ikke rigtig kender personen bag? Eller for at gemme sig bag skærmen? Mange har forskellige holdninger det lige præcis dette emne - og det er blevet diskuteres rundt og grundigt flere gange, både derhjemme, i skolen, i regeringen og det helt 4. sted. Christian Yde Frostholms novelle, Followers, handler om person, man får ikke at vide, om det er en dreng eller pige. Personens identitet er også ukendt på de sociale medier. Den ukendte bliver vidne til et røveri - dog når personen ikke at opfange noget, før røveren er godt på vej ud ad døren igen. Den ukendte person var opslugt i sin mobil og sin musik, at personen ikke opfangede, at der var blevet trukket et våben. Person fortæller og beskriver, hvad der sker og hvad personen ser til at forum, hvor ingen rigtig kender hinanden udover, et opfundet brugernavn og måden folk skriver på. Det er ét af de mange budskaber, der er i denne novelle - at man skal huske at kigge op og hver til stede nuet. ’’Troede lige, vi var blevet enige om, at det var passé at bruge telefoner til at snakke i?’’ - skriver hovedpersonen i et opslag, der muligvis kunne være Twitter, da der kun bliver beskrevet, at de ukendte personer lægger små tekster op, som fortæller om deres hverdagssituationer. Da telefon først udkom, var det for at kunne snakke med andre, primært, fordi at de ikke kunne andet. Nu hvor telefonen kan sende Sms’er, være på sociale medier, hvor man kan komme i kontakt med hinanden, er chancen for, at man ringer og snakker, ikke særlig stor, da det på en måde afslører ens identitet. Ud fra citatet virker det også til, at hovedpersonen synes, at det er mærkeligt. ’’mørke også betyder stilhed’’, endnu et eksempel på, at det nærmest er bizart at snakke i telefon. En kvinde sidder med to telefoner, i mørke, i et offentligt sted. Hovedpersonen brokker sig over, at hun ikke ’bare er stille’, fordi der var mørkt.
Det er gratis at oprette en konto