Genre: Det er en novelle, fordi der ikke er mange personer med. Teksten er også meget simpel, og har kun en konflikt.
Tema: Sorg, fred, angst
Sorg: Jeg-fortælleren har det dårligt. Teksten ender på en måde ulykkeligt, da storsøsteren og lillesøsteren med tiden bliver adskilt fra hinanden.
Fred: Fordi lillesøsteren opnår en form for sovefred. Det fik hun da hun blev ved at fortælle hendes mor hvad det var storsøsteren gjorde.
Angst: Fordi storsøsteren er bange for noget, da hun ikke vil sove og gerne vil have Helene forbliver vågen med hende.
Fortællertype: Teksten er skrevet i en jeg-fortæller form.
Tid: Novellen strækker sig over flere år.
”Forstår du, allerede dengang kunne jeg ikke overgive mig.”
”For du ved jo godt at jeg altid har kolde hænder selv, og det har jeg den dag i dag.”
De blå øjne, der bliver mere blålige med årene.
Det er gratis at oprette en konto