Danmarks aktiebeskatning skal sænkes for at fremme innovation og økonomisk vækst
Af [NAVN A]
Blandt de 37 medlemmer af det internationale økonomisamarbejde, OECD har Danmark den næsthøjeste aktiebeskatning på 42%, hvilket er 75% højere end gennemsnittet på 23,8%.1 Hvis vi sænker aktieskatten, så den nærmer sig de 30%, som beskatningen af aktier ligger på i Norge og Sverige, vil det gavne samfundet på flere måder.
Først og fremmest vil en lavere aktieskat øge Danmarks beskæftigelse og velstand, hvilket er nødvendigt i en økonomisk krise. Pga. Corona-virussen er Danmarks ledighed steget med ca. 30.000 personer, og BNP forventes at falde med 5,3% i 2020.2 Ifølge en analyse og estimering foretaget af Folketingets skatteudvalg (SAU)3 forudses det, at en fast aktieskat på 25% alene vil kunne skabe 6.700 nye arbejdspladser de næste år, og øge Danmarks BNP med ca. 7 mia. kr. over de næste 10 år. Så pga. den økonomiske tilbagegang vi befinder os i nu, bør regeringen sænke aktieskatten, da det vil sænke arbejdsløsheden og øge BNP-væksten.
Det er gratis at oprette en konto