Jeg har fået mail fra monopolet, om en situation. Personen vil gerne forholde sig anonym, derfor har jeg valgt at kalde hende Ditte.
For at forstå handlingen resumerer jeg lige.
Ditte er en pige på 15 år og går i 9 klasse. I hendes klasse er de 18 elever, og har haft et stærkt sammenhold gennem de seneste 2 år. Desværre ændrede situationen sig gevaldigt, da der på en lejertur blev ødelagt en dyr flad-skærm samt hul i gulvet. Hermed kræver vandrehjemmet nu at klassen skal betale for erstatningerne til faldskærmen af samme kvalitet, samlet lander beløbet på 36.500 kr. lærerne meldte kort efter ud, at skolen ikke dækker omkostningerne. Hvis den skyldige ikke melder sig, skal alle smide andel i kassen. Ditte mener bestemt at det er uretfærdigt at betale for noget hun ikke har gjort. Dette er dog det mindste problem for hende, i den givende situation. Ditte ved nemlig godt hvem den skyldige er, det er hendes bedste veninde fra børnehaven. De kender alle hinandens hemmeligheder, kort sagt betyder dette venskab alt for Ditte. Således skete det, Ditte og hendes veninde dansede i fællesrummet, kort efter lød et stort brag og veninden lå rullet sammen oven på skærmen. Der er mange teorier om hvem den skyldige kunne være, men det florerer dog på nettet at den skyldige er Ditte selv.
Det er gratis at oprette en konto