Livet i byerne - Industrialiseringen og Arbejderbevægelsen
center
center
Dansk Historie Opgave
Indholdsfortegnelse
Indledning3
Redegørelse4
Industrialiseringen4
Byarbejderne4
Byarbejdernes levevilkår5
Louis Pio5
Arbejderbevægelsen6
Analyse7
Louis Pio Målet er fuldt, 18727
Diskussion9
Konklusion10
Litteraturliste11
Indledning
Industrialiseringen startede i midten af 1700-tallet og blev adopteret i Danmark i ca. 1850 og varede frem til ca. 1920. Danmark havde ikke de energiformer og råstoffer som bruges i industri, hvilket konkluderede at industrialiseringen kom så sent til Danmark. Industriens rolle i samfundet voksede på baggrund af, at der kom nye teknologiske fremskridt, bla. Dampmaskinen. En stor del af befolkningen blev rykket fra det primære til det sekundære erhverv. Dette udlignede en stor lønforskel mellem byarbejderne og arbejdsgivere, hvilket selvfølgelig ikke var rimeligt. Derfor var der en mand ved navn Louis Pio, som gerne ville ændre byarbejdernes levevilkår vha. fagforeninger. Det kommer jeg til at fortælle om meget mere i denne her opgave.
Det er gratis at oprette en konto