Er vind- og solenergi svaret på vores energibehov? Der er meget sol og meget vind. De er gratis. De er rene. Ingen CO2-udledning. Så hvad er problemet?
For at besvare disse spørgsmål er vi nødt til at forstå, hvad der gør energi eller noget andet for den sags skyld billig og rigeligt.
For at noget skal være billigt og rigeligt, skal alle dele af processen til at producere det, inklusive alle input, der går ind i det, være billige og rigelige.
Ja, solen er fri. Ja, vinden er fri. Men processen med at omdanne sollys og vind til brugbar energi i masseskala er langt fra gratis. Faktisk sammenlignet med de andre energikilder - fossile brændstoffer, atomkraft og vandkraft er solenergi og vindkraft meget dyre.
Det grundlæggende problem er, at sollys og vind som energikilder begge er svage (den mere tekniske betegnelse er fortyndet) og upålidelig (den mere tekniske betegnelse er intermitterende). Det tager mange ressourcer at indsamle og koncentrere dem, og endnu flere ressourcer for at gøre dem tilgængelige efter behov.
Det er gratis at oprette en konto