Sådan lød det på et pressemøde d.10/3-2020, hvor statsminister Mette Frederiksen med regeringen i ryggen meddelte, at alle offentlige ansatte uden kritiske funktioner blev sendt hjem; uddannelsesinstitutioner, skoler, daginstitutioner og forsamlinger på dengang mere end 100 personer blev forbudt. De ansatte på ældrecentre, sundhedssektor og politi blev på jobbet, for de skulle nu arbejde rigtig hårdt! Sygehuse og plejehjem skulle med øjeblikkeligt varsel begrænse besøgende. Sidenhen blev lukningen udvidet til at gælde alle servicefunktioner: frisører, fitnesscentre, butikker, forlystelsessteder, restauranter, biblioteker, folkekirken med mere. Arrangementer med mere end 100 deltagere aflyses, herunder festivals. Der blev skærpede rejsemuligheder, både til og fra udlandet og med offentlig transport i Danmark. Hele verden er endnu i maj stadig hårdt ramt af Corona-krisen, og Danmark er ramt af en dybt paradoksal situation: hele landet er ramt af Corona-krisen, som kun kan bekæmpes ved fællesskab - men krisen kræver, at kampene bliver udkæmpet på afstand og ved isolation. Corona har skabt en pandemi på verdensplan. De fleste mennesker er påvirket af, at deres vaner og rutiner er forandrede, det skaber usikkerhed for mange. Usikkerhed både omkring menneskeliv og økonomi, både på mikro og på makro niveau. Mikro berører individets hverdag, både hvad angår trivsel, muligheder i hverdagen og evt. arbejdsløshed. Makro berører hele samfundets økonomi, fx Finans og pengepolitik. Statsminister Mette Frederiksen effektuerede nedlukning af Danmark fra d.11/3-2020, en politisk beslutning, som har fået vidtrækkende konsekvenser. Corona-krisen er dog også et eksempel på et fantastisk samarbejde og har givet spændende faglige udfordringer for flere faggrupper, som har måttet træde til med kort varsel og i rasende fart måttet lære nye funktioner. Som statsminister Mette Frederiksen siger: “Vi må alle udvise samfundssind og hjælpe hinanden med at mindske spredningen af Coronavirus”.
Det er gratis at oprette en konto