1. Kan du forklare, hvorfor man kalder det for en elektron-par-binding? Fordi de deler deres elektroner så de alle får 8 i deres valensskal.
2. Om et atom danner positive eller negative ioner afhænger bl.a. af, om det skal
optage eller afgive elektroner for at komme til at ligne en ædelgas. Skriv ud for
hvert af grundstofferne, om du tror de danner positive ioner (sæt et plus) eller
negative ioner (sæt et minus):
Li (Lithium) + 1
Cu (kobber) + 1
Na (natrium) + 1
F (fluor) - 1
Br (brom) - 1
3. Skriv ud for hvert af grundstofferne (altså: Li, Cu, Na, F og Br), om atomerne
afgiver 1 eller 2 elektroner.
4. Hvilket antal elektroner har de fleste ædelgasser i deres valensskal? 8 elektroner.
5. Hvor mange elektroner har helium i sin valensskal? 2
6. Hvordan kan helium være en ædelgas, selv om den har så få elektroner i valensskallen? Fordi det der kendetegner en ædelgas er, at der ikke kan være flere elektroner i den yderste skal, og der er kun plads til 2 elektroner i helium.
Det er gratis at oprette en konto