Demokrati i Danmark og andre lande

Demokrati i Danmark og andre lande er en samfundsfag-opgave til 9. klasse. Fylder 1 side (421 ord, ca. 2 min. læsning) og blev 24. juni 2026.

Redegørelse for demokratiets betydning og anvendelse i Danmark, herunder indirekte demokrati og flertalsprincippet. Opgaven sammenligner det danske system med valgsystemet i USA og det autoritære styre i Nordkorea. Den giver også eksempler på demokrati i hverdagen.

Redaktørens vurdering
7 God
Enkel redegørelse for demokrati i Danmark, USA og Nordkorea. Teksten er sammenhængende og giver et grundlæggende overblik over emnet.
Struktur
7
Faglig dybde
7
Kilder
7
Fuldstændighed
7
  • danmark
  • demokrati
  • flertalsprincip
  • indirekte demokrati
  • kim jong-un
  • nordkorea
  • rettigheder
  • socialisme
  • usa
  • valgsystem

I Danmark har vi stor fokus på demokrati, demokrati kan bruges ved mange ting fx valg, skole, sport, Danmark, familier og andre ting, demokrati i Danmark styrker vores samfund da vi i Danmark godt kan lide at vores rettigheder også er tilgængelig, hvis vi ikke havde demokrati ville det være et stort problem, i Danmark har vi et indirekte demokrati, fordi vi har valgt en statsminister og det var flertallet der valgte hende, og så kan hun tage nogle beslutninger. Ulempen ved demokrati kan være, at det er tæt på 50% der ikke har indflydelse til hvis man er uenige.

Når vi stemmer til et valg i Danmark er det hele Danmarks stemmer der bliver lagt sammen og så finder man den repræsentant som har fået flest stemmer, men i USA gør det på en anden måde, i deres valgsystem har vær stat nogle valgmænd, efter de har stemt i hver stat, så bliver valgmændene sat til at stemme på en af de to repræsentanter der er, og valgmændene kan vælge at stemme på noget andet end deres stat har stemt men for de meste vælger de det som der har været flertal for, i deres stat.

Få adgang til hele opgaven 1 side

Det er gratis at oprette en konto

Lignende opgaver