Fattigdom og kaos er temaer som unge i især Tanzania oplever. I et land præget af korruption tvinges borgerne ud i vanskelige situationer for at få livet til at hænge sammen. Disse dilemmaer belyses i ungdomsromanen Eksil fra 2009 skrevet af Jakob Ejersbo. I historien følger læseren den grænsesøgende Samantha, som konstant udfordres af den barske hverdag i Tanzania. I et liv fyldt med svigt og mistillid begiver unge Samantha sig ud på en identitetssøgende rejse i det farlige miljø.
Jakob Ejersbo var en forfatter hvis navn klinger bekendt i manges ører. Han fik sit gennembrud i 2002 med bogen Nordkraft. Ejersbo har skrevet mange bøger - en af dem er ungdomsromanen Eksil, hvor han fortæller hvordan Samantha boede og levede i Tanzania. Han boede nemlig selv i Moshi, Tanzania, i perioden 1974-1977 sammen med sine forældre og storesøster. Hvilket minder meget om ungdomsromanen om Samantha. Hun boede nemlig præcis samme sted. Ejersbo har en evne til at inkorporere noget af sit eget liv ind i sine historier for at skabe noget mere liv. Desværre døde Ejersbo som 40-årig i 2008 af halskræft, efter kun 10 måneders behandling.