Karakterer eller mundtlig bedømmelse i skolen

Karakterer eller mundtlig bedømmelse i skolen er en dansk-opgave til 10. klasse, der blev afleveret med karakteren 7. Opgaven fylder 1 side (450 ord, ca. 2 min. læsning) og blev publiceret 23. juni 2026.

  • Dansk
  • 10. klasse
  • Karakter 7
  • 1 side PDF

Skribentens beskrivelse af Karakterer eller mundtlig bedømmelse i skolen

Opgaven behandler debatten om karaktergivning i skolen. Den præsenterer argumenter for og imod karakterer, herunder Sigrid Schmidt Hornhavers syn på 'vidnesbyrd' og elevers ønske om både karakterer og detaljeret mundtlig feedback. Afslutningsvis foreslås en kombination af begge bedømmelsesformer.

Uddrag fra opgaven

Med eller uden karaktere. I debatten om karaktergivning fortæller Sigrid Schmidt Hornhaver, at på hendes skole giver de for eksempel ikke karakter men at de får en bog, kaldes “vidnesbyrd” i stedet for, hvor man får forklaret hvordan ens lærer ser en som elev, hvordan man har klaret det igennem skoleåret og hvad man kan gøre bedre til næste gang. Jeg synes en mundtlig bedømmelse ville være fair og en bedre løsning i forhold til en karakter fordi at man med en karakter måske kan gå og have det dårligt med at tro man er den eneste med et 4

Få fri adgang for at læse hele teksten og downloade ubegrænset.

Få fri adgang

Lignende opgaver