Uenighed: en fordel eller ulempe for samfundet?

Uenighed: en fordel eller ulempe for samfundet? er en dansk-opgave til 10. klasse, der blev afleveret med karakteren 10. Opgaven fylder 1 side (410 ord, ca. 2 min. læsning) og blev publiceret 23. juni 2026.

  • Dansk
  • 10. klasse
  • Karakter 10
  • 1 side PDF

Skribentens beskrivelse af Uenighed: en fordel eller ulempe for samfundet?

Opgaven reflekterer over uenighedens betydning for samfundet og fællesskaber, med udgangspunkt i demokratiet i Danmark. Den undersøger, om uenighed er en fordel eller ulempe, og bruger personlige eksempler fra en friskoleklasse til at illustrere pointen. En diskussion af uenighed som en vigtig kilde til et godt fællesskab.

Uddrag fra opgaven

1 Uenige sammen Uenighed. Uenighed er et bredt emne. Men er det en fordel eller en ulempe for samfundet? Er det en nødvendighed for udviklingen af et fællesskab? Et samfund indeholder et fællesskab. Det samfund er bygget op på demokrati. I hvert fald her i Danmark. Hvert fjerde år stemmer vi på, hvem der skal sidde og styre vores land, vores samfund og vores fællesskab. Hvis ikke vi gjorde det, ville hverken vores samfund eller fællesskab eksistere mere. Eller ville det? Jeg bor i en lille by midt på Sydvestfyn. Her har jeg boet siden jeg var 4 år. Jeg

Få fri adgang for at læse hele teksten og downloade ubegrænset.

Få fri adgang

Lignende opgaver