Beskriv den Nordiske Industri- Landbrugs- og Kunstudstilling i København i 1888. Hvad var formålet med udstillingen?
I 1888 blev den Nordiske Industri-, Landbrugs- og Kunstudstilling i København den største og mest omfangsrige udstilling, der nogensinde er afholdt i Danmark. Den bestod af over 5.600 udstillere fra både Danmark, Sverige og Norge. Derudover godt 450 udenlandske (ikke-nordiske), som til sammen udstillede i titusindvis af alle mulige varer og produkter til fremvisning, promovering og oplysning. Industriforeningens planlægning af udstillingen gik tilbage til 1883. Der var i alt 138 udstillingsdage, der strakte udstillingen over sommermånederne i 1888, fra 18. maj til 2. oktober.
Billede af den Nordiske Industri-, Landbrugs- og Kunstudstilling i København.
Der var nogle uenigheder omkring formålet med udstillingen. Selv efter at arrangementet var blevet en succes.
Uenighederne skyldtes, at en mindre gruppe arrangører med Philip Schou i spidsen opfattede udstillingen som et specielt kunstindustrielt foretagende. Et flertal i udstillingskomiteen delte ikke den samme holdning, som Schous gruppe havde om kunstindustriens vigtige samfundsmæssige betydninger.
Det er gratis at oprette en konto