eminisme er et samlet begreb for ligestilling, ligeværd og lighed, og det er noget, næsten alle kvinder, verden over kender til inklusiv mig selv. Feminisme er det, kvinder står inde for, fordi de vil have ligestilling- altså mellem kønnene. Jeg ved, at rigtig mange kvinder har været igennem en episode, hvor de har følt sig krænket eller måske endda overgrebet. Dette er bl.a. det, som er grundstenene på feminisme- nemlig at stoppe idéen om kvinder som sexsymboler og ”de svagere i samfundet”. Det er ikke kun overgreb og krænkelser feminismen prøver at stoppe, men også mange andre ting, som f.eks. ligestilling på arbejdspladsen og generelt i samfundet. Jeg kan selv relatere til feminisme på mange planer, og jeg ved, at jeg ikke er den eneste.
ForskelsbehandlingEgentlig er mænd og kvinder meget ligestillede nu til dags, men der er en ting, mange er utilfredse med, og det er løn. I Polen er det faktisk sådan at kvinder og mænd får ligeløn, men i Danmark er vi ikke nået så langt, og det er feministerne utilfredse med. Jeg kan sagtens forstå at kvinder er vrede over, at vi ikke har ligeløn i Danmark, for det er da også uretfærdigt, men på den anden side er det kun 17-21% mændene får mere i løn. På et eller andet tidspunkt håber vi nok alle, at ligeløn bliver indført rigtigt, men indtil da må Polen være et inspirationsmål for Danmark. Ligeløn har også være meget oppe i medierne i flere år, da debatten om, hvorvidt kvinder og mænd skal have ligeløn har været i gang siden slutningen af 1800-tallet. Og selvom det er længe siden, er der stadigvæk mange, som kæmper for ligeløn. Man vil som kvinde da også synes det er uretfærdigt at få mindre i løn end sin mandlige kollega, som laver præcis de samme opgaver som dig og det er helt sikkert også noget, vi får lavet om på i fremtiden, for efterhånden bevæger feminismen sig længere og længere fremad.
Det er gratis at oprette en konto