Hvad skete der efter befrielsen med folk, der på den ene eller den anden måde havde støttet besættelsesmagten?
Den 4. maj 1945 blev Danmark befriet. Det var alle glade for, men der var også dem som var bange. De var bange for hvad der ville ske med dem, nu når de havde støttet besættelsen. De anede ikke hvad der skulle ske, for de havde regnet med at være besat i længere tid.
Selvom der ikke var mange danskere der deltog i modstandskampen under besættelsen, var de fleste indstillet overfor den tyske besættelsesmagt. Der var mange danskere der støttede tyskerne på forskellige måder, det kunne også være af rent økonomiske årsager, som angav modstandsfolk til tyskerne for penge.
De tjente godt på det økonomiske samarbejde med besættelsesmagten. Retshåndhævelsen varede frem til den 29. august 1943, hvor den danske regering trådte tilbage, men det var ikke muligt at vedtage love, som var rettet mod besættelsesmagten. Efter 1943 var det helt umuligt, derfor skulle de danskere der havde støttet besættelsesmagten i opgør.
Det er gratis at oprette en konto