Jo rigere et land bliver, jo større mulighed har de for at løse de samfundsøkonomiske mål menes der i bilag C2 ”Når det gælder alle de vigtigste miljøspørgsmål, har den økonomiske vækst løst problemer, ikke skabt dem” bilag C2 mener altså ligefrem at, den økonomiske vækst har løst problemerne. I bilag C1 bliver der lagt op til en grønnere omstilling skal gøre sig uafhængig af væksten. Dette bliver dog problematisk, hvis man skal sikre sig at nå de samfundsøkonomiske mål, idet det samfundsøkonomiske mål, miljøhensyn, bliver problematisk at opnå, uden man opnår det andre mål. Står det til forskerindlægget i C1, så har rigdommen i Danmark skabt større ulighed i resten af verden, ved at produktionen fra I-landene rykker til de fattige U-lande.
En høj vækst betyder arbejdspladser, som resulterer i lav ledighed. Jo flere mennesker der er ude på arbejdsmarkedet, jo flere penge bliver der ”pumpet” ud i den danske økonomi. Dette giver lavere inflation samt lavere skatter. Når ledigheden er lav, er der større råderum i den offentlige økonomi til at udligne sociale uligheder. Alle de samfundsøkonomiske mål er dermed nået, bortset fra miljøhensyn, som er påvirket af væksten. Væksten har jo netop sat gang i produktionen, som påvirker miljøet. Ved at de samfundsøkonomiske mål næsten er nået helt betyder det at landet er blevet rigere, og det giver landet mulighed for at udvikle deres produktion i en grønnere retning. Dog er der også mange virksomheder der vælger at flytte deres produktion til andre lande (U-lande) for at holde omkostningerne nede. Alt det et land opnår ved at løse alle andre samfundsøkonomiske mål gør at landet kan fokusere på en grønnere omstilling, men ifølge bilag C2 og C3 bliver det aldrig muligt og gøre sig uafhængig af væksten. Vækst er det der har udviklet U-lande til I-lande gennem tiden. Dog mener bilag C3 at der skal større fokus på den grønne omstilling, for i et rigt land med et stort forbrug er folk villige til at bruge deres penge på ”luksusgoder”, men ifølge C3 er de grønne luksusgoder, som et bæredygtigt jakkesæt stadig for dyrt den dag i dag til trods for man bor i et I-land hvor man har en god økonomisk kapital.
Det er gratis at oprette en konto