Hvordan passer den danske samfundsstruktur på den universelle velfærdsstatsmodel?
Redegørelse
Hvordan opstod den danske velfærdsstat i 1800-tallet og frem til omkring 1960’erne?
I 1800-tallet kommer arbejdsklassen til udtryk i den danske velfærdsstat, ved urbanisering fra land til by. Ude på landet havde man nemlig dårlig arbejdsvilkår og derfor flygtede man fra land til by i håb om, at man kunne få bedre vilkår som arbejder. Men mange fik desværre ikke gode boligforhold og nogle fik ikke deres arbejde som de havde forventet og dermed endte i fattiggårdene og dermed set ikke værdigt-trængende.
1849 blev den danske grundlov stiftet og Danmark blev derfor et konstitutionelt monarki, på baggrund af en længere periode med stigende utilfredshed over magten i Danmark, pga. enevælde. Følgende år blev der dannet partier der skulle repræsentere borgerskabet - det vi kender som Konservative og Venstre, men de repræsenterer ikke arbejderklassen og deres behov.
Det er gratis at oprette en konto