I Dy Plambecks debatindlæg ”Vi har sønderrevet det danske sprog”, skriver Dy om hvordan det danske sprog og demokratiet er ved at uddø, da vi ikke bruger den gave vi har fået. Debatindlægget er skrevet i jeg-fortæller, hvilket betyder at vi ser det i hendes synspunkt. Hun kommer med påstanden, at vores sprog ikke bliver brugt rigtigt og i det hele taget ikke bliver brugt mere. Hun mener også, at vi som danskere ikke udnytter hvad vi har tilfælles i det offentlige rum, nemlig vores sprog. Ved hjælp af billedsprog, giver Dy os et indblik i og en forståelse af hendes tanker og frustrationer. Vores generation er dem, som modsat hendes far har haft mange år i skolen, og flere fremmedsprog med i rygsækken men alligevel ikke vælger at bruge det til noget. Dy sammenligner det danske sprog med bl.a. en sammenstyrtet ruin, et sønderrevet klæde og et kollapsende hus. Dette giver også læseren et indtryk af hvad Dy føler og mener om det danske sprog.
Det er gratis at oprette en konto