Ifølge Bourdieus teori om de forskellige kapitalformer, ville de væsentlige grunde til at f.eks. indvandrere har sværere ved at begå sig i det danske samfund, end danskerne selv, kan være både den sociale og kulturelle kapital. Det kan være den sociale kapital fordi indvandrerene ikke er særlige sociale, med det danske land. Ved den kulturelle kapital kan det være fordi, at indvandrere kommer fra et andet land, kultur og opvækst, og derfor ikke har fået det danske med sig. -dermed har de ikke en brede viden, indenfor det man skal vide, i det danske om de danske regler og normer. Men det kan også være den økonomiske kapital som spiller ind, da de typisk har ”mange penge” og hvis ikke de har, så går de ud og stjæler det de har brug for. Statistikker fra den Danmarks statistik, viser også at største delen af folk som bor i Danmark, som er i fængsel, har væstligbaggrund. Indvandre forældre har ikke selv en ordentlig indkomst, og derfor hjælper de heller ikke deres indvandrerbørn, med at betale f.eks. Nye sko, tøj, osv. I følge Bourdieus teori antager han at al’ menneskelig ulykke kan have en forklaring med rod i fortid, opvækst, arv eller miljø. Jeg er enig med Bourdieus teori om at en hver handling, eller valg, som bliver taget, har rod i fortiden, opvækst, arv eller miljø. Dette kunne f.eks. være hvis et par som er alkoholikere, bliver forældre, er der også helt op til 70% chance for at deres barn (som voksen) også vil opleve alkoholproblemer. Børn hele vejen gennem deres opvækst, lære, lytter og kigger og lære af deres forældre (social arv + opvækst) af deres venner (miljø) osv. Der er enormt mange ting som er for, at Bourdieu har ret i hans teori. Selvfølgelig vil der også være noget som taler i mod, altså noget som kan tyde på at han ikke har ret, dette kunne f.eks. være. At nogle folk kan blive ”særbehandlet”, behandlet med sympati. F.eks. hvis et indvandrebarn begynder på en ny dansk skole. Så har læreren allrede på den skole fået besked af det fra kommunen, om at barnet f.eks. har PTSD, eller andre problemer. Derfor begynder skolen nu at tage mere hensyn til den her elev og giver måske elev noget mere snor end, eleven ellers ville have. Jeg vil mene at dette kan være et stort problem i det danske samfund. Jeg syntes ikke at folk skal blive særbehandlet, ”bare” fordi de har nogle problemer. Jeg syntes det er en måde at øge den sociale arv. Med udgangspunkt i eksemplet ovenover; barnet bliver behandlet på lige fod med de andre. For så at lære barnet også at trives og opføre sig som et ”normalt” jævnaldrende dansk barn. Hvis barnet har så voldsomme mén af det, vil jeg forslå en specialskole, psykolog osv. Hvis barnet bliver behandlet sympatisk, kan det medvirke til at barnet, opfatter at det kan komme ”nemt” gennem det danske samfund. Derfor vil jeg mene at folk skal tag udgangspunkt i Bourdieus teori hvor han antager at al menneskelig ulykke kan have en forklaring med rod i fortid, opvækst, arv eller miljø. ’og dermed at man IKKE skal behandle f.eks. børn anderledes. -en undtagelse kan selvfølgelig være hvis barnet går på specialskole, osv.
Det er gratis at oprette en konto