Flugten fra Horsens Statsfængsel: et brev fra udbryderkongen

  • Dansk
  • 9. klasse
  • Afleveret til 10
  • 2 sider PDF

Flugten fra Horsens Statsfængsel: et brev fra udbryderkongen er en dansk-opgave til 9. klasse, afleveret til karakteren 10. Fylder 2 sider (848 ord, ca. 4 min. læsning) og blev 28. juni 2026.

Et fiktivt brev skrevet af en indbrudstyv, der er flygtet fra Horsens Statsfængsel. Brevet beskriver den lange og møjsommelige proces med at grave en tunnel og snige sig ud. Opgaven reflekterer over vilje, frihed og livet på flugt efter den spektakulære 'Houdiniflugt'.

Redaktørens vurdering
7 God
Fiktivt brev med en detaljeret beskrivelse af en fængselsflugt. God narrativ struktur og refleksion over temaer som vilje og frihed.
Struktur
10
Faglig dybde
7
Kilder
7
Fuldstændighed
10
  • brev
  • flugt
  • frihed
  • fængsel
  • horsens statsfængsel
  • houdiniflugten
  • kreativ skrivning
  • udbryderkonge
  • vilje

Til og start med vil jeg hilse jer en glædelige jul. Jeg læser i aviserne i kalder min flugt, Houdiniflugten. Det er en uge siden nu, hvor jeg har flugtede fra din rotte fængsel. jeg tænker du gerne vil vide, hvordan jeg er sluppet ud. Jeg skriver den her brev efter min flugten fra fængsel, til at fortælle dig hvordan og præcis det har lykkedes mig med at flugte. Som du nok ved jeg er professionel indbrudstyv.

Nå men måden jeg gjorde, var en lang proces. Jeg graver en lang tunnel med teskeer og stoppenåle fra mit skab og hullet er cirka 30 x 40 centimeter. Jeg må indrømme, at det sandsynligvis var en af de sværeste ting, jeg har gjort, men som man siger, at hårdt arbejde betaler sig i fremtiden. Men det var nu ikke noget problem at komme igennem. Tunnel fører ud under trappen op til pulterrummet i loftetagen. Herfra fjerner jeg 2 trin og låser mig ind i pulterrummet med skeer som jeg har lavet om til nøgler. Om dagen folder jeg kuverter og om natten henter jeg værktøj som jeg sniger tilbage til hulrummet. Herfra graver jeg så en 18 meter lang tunnel og det tager mig flere måneder. Tunnel går lige under fængslet og under din kartoffelhave. Natten til lille juleaften der bryder jeg igennem gulvet og sniger mig ud igennem vinduet og herfra var det slet ikke noget problem. I kalder mig jo ikke ”udbryderkongen” uden en grund jo. Jeg havde en tang med til at klippe hegnet over og sniger jeg mig ud derfra. Jeg løber og jeg løber længe for jeg stopper. Du bemærkede nok min lille seddel ”hvor der er vilje, der er der også en vej”. Jeg havde aldrig klaret det uden vilje for det var en meget lang og kedelig proces, men det var 100% det værd. Jeg mener bare at hvis du har vilje kan du udrette mange ting, hvad du vil udrette, er op til dig, men der vil helt sikket altid være en vej. Det kan godt være at, det har taget mig langtid at komme ud, men det har været det hele værd. Nu er jeg i friheden, og det er ubeskriveligt. Følelsen af at, man kan gøre hvad man vil, eller faktisk bare følelsen af at, man ikke sider i en lille fængselscelle er bare virkelig rart. Efter at være kommet ud i friheden og leve livet på flugt, har det sat mange tanker i gang. Det første jeg gør at gå over til mit gamle opholdssted og finder de penge jeg har gravet ned i baghaven. Så går jeg ned på den lokale kro, og får mig selv noget ordentligt mad i forhold til jeres lorte mad, ikke at jeg klager, men jeg tror du ved hvad jeg mener. De ting fængslet gør ved en. Man går glip af livet, man mister kontakter og venner. Jeg kan ikke engang besøge min familie. Jeg tænker meget over om, at det var det rigtige jeg gjorde. Skulle jeg måske bare være blevet i min lille indelukkede celle og håbe på, at jeg ville blive løsladt, fordi hvad nu hvis jeg en dag bliver fanget, så kommer jeg i hvert fald aldrig ud igen. Jeg ved det ikke, og jeg finder nok heller aldrig ud af svaret. Jeg ville jo ønske jeg kunne fortælle dig hvor jeg befinder mig, men jeg kan sige så meget, at det er længe siden jeg har haft det så godt. Godt nok er det lidt koldt, men jeg overlever skam nok. Jeg læser alle de artikler aviserne skriver om mig, og morer mig faktisk med det. I dag gik igennem små og store gader, det var julelys i vinduerne og familier der sidder samlet rundet om bordet og sidder og spiser, jeg går videre hen i parken og sætter mig på en bænk. Jeg sidder bare og stirrer, stirrer ud i det fri, jeg sidder bare og nyder friheden, stilheden og at kunne gøre hvad man vil. jeg har savnet frihed at kunne vågne op selv bestemme hvad man ville bruge sin dag på og selv bestemme hvad man vil have at spise, det har jeg godt nok savnet. Efter at have siddet et god times tid. Gik jeg tilbage til mit opholdssted. Og lige nu sidder jeg og skriver dette brev. Før jeg afslutter mit brev, vil jeg give jer et tip. Fortæl aldrig fangerne at det er umuligt at flygte derfra, for det gør dem kun endnu modigere. Glem ikke at vi er der, fordi vi har gjort noget modigt, måske ikke noget klogt, men noget der skal mod til. Endnu engang god jul. Venlig hilsen Manden på flugt, Carl August Lorentzen.

Få adgang til denne og 97.000+ andre opgaver i PDF

Det er gratis at oprette en konto

Lignende opgaver