Vi har set på magtdelingen i DK. Nu zoomer vi ind på folketing og regering.
Er følgende korrekt?
Regeringen skal gå af hvis en meningsmåling viser den ikke har flertal i befolkningen.
Regeringen kan godt blive siddende selvom der er udskrevet valg.
Vi har i dag en mindretalsregering.
Folketinget udpeger ministrene.
Hvis man ikke får nogen personlige stemmer kan man ikke vælges ind i folketinget.
Partier der går tilbage ved valg kan ikke lede regeringen.
Magtdelingen i DK er skarp og gennemført.
Hvordan er magtdelingen i DK? Hvad laver hhv regering og folketing? Hvad er meningen
med denne magtdeling?
Udøvende: Regeringen (ministrene)
?? ??
Lovgivende: Folketinget? ?Dømmende: Domstolene
?
Valg (forholdstalsvalg)
Lovgivningsarbejdet er centralt. I bogen og i noten nedenfor er lovgivningsprocessen
opdelt i 3-4 faser. Hvilken fase i lovgivningsprocessen er vi i når:
- regeringens forslag om lavere selskabsskat går til afstemning?
Det er gratis at oprette en konto