Forbrændingen af organisk stof i muskelcellerne kan sammenlignes med en bil, i kroppen er det muskelcellerne der forbrænder kulhydrater og fedt og bilen benzin. Begge steder giver forbrændingen energi, spildvarme og affaldsstoffer. Det omvendt på mennesker og biler at jo mere man bruger en bil jo mere slidt bliver den men på menneskekroppen, bliver den stærkere og jo større bliver præstationsevnen.
Når man træner hårdt sker der i første omgang en nedbrydning af cellemateriale, og der ophobes affaldsstoffer. Men træningen igangsætter opbygning processer i kroppen. Og ved den efterfølgende restitution bevirker de opbyggende processer at kroppen bliver stærk så den kan klare større belastning.
Det er vigtigt at forstå træning som induktion efterfulgt af restitution. Det forklarer begrebet overtræning, ved overtræning træner individet så meget at kroppen ikke når at få den fornødne tid til restitution. Præstationsevnen falder når man overtræner.
Det er gratis at oprette en konto